تجارت چیست؟

تجارت یا بیزینس یا به اصطلاح کسب و کار چیست؟ تجارت به زبان ساده یعنی اینکه شما محصول یا خدمتی را تولید یا تامین کنید و به فروش برسانید. همچنین ممکن است شما این محصول یا خدمت را خریداری کنید و به فروش برسانید. چه خودتان تولید کننده یا تامین کننده باشید و چه صرفا به خرید و فروش آن محصول یا خدمت بپردازید، شما یک تاجر یا Business Man یا Business Woman هستید.

در هر معامله ای که در تجارت خود انجام میدهید امکان سود یا ضرر شما هر دو وجود دارد. هیچ تاجری نیست که همیشه و در هر معامله ای سود کند. اصلا امکان ندارد که شما همیشه بخواهید بازی کنید و همیشه برنده باشید. در هر بازی برد و باخت وجود دارد. تاجری موفق است که قواعد بازی کردن را بداند و در طول زمان برنده باشد. یعنی برآیند برد و باخت هایش (سرجمع سود و زیان هایش) برنده باشد.

سه دسته تاجر وجود دارند.

ما سه دسته تاجر (یا صاحبان کسب و کار) داریم. دسته اول صاحبان کسب و کاری هستند که در بیزینسی مشغول میباشند اما در حد بخور و نمیر درآمد دارند. این افراد معمولا اگر در صنف و صنعت خودشان در جای دیگری کارمند باشند اوضاع بهتری خواهند داشت. در واقع این دسته از Business Owner ها با ادامه حضور در کسب و کار خودشان فقط خودشان را شکنجه میکنند. مشکل این دسته از افراد ندانستن اصول تجارت و ضعف دانش کسب و کار است.

دسته دوم کسانی هستند که معمولا با ذوق و شوق فراوان تجارتی را شروع میکنند و پس از مدتی در فضای نا امیدی و شکست آن بیزینس را رها میکنند. این دسته از تاجران معمولا پس از مدتی انگیزه خود را از دست داده و سرد میشوند. نهایتا نیز با برخورد با مشکلات و شکست های پی در پی کار را رها میکنند. مشکل دسته دوم هم ندانستن اصول کسب و کار و دانش تجارت است.

متاسفانه تعداد افراد دو دسته اول بسیار زیاد است. اما دسته سوم از صاحبان کسب و کار که تعدادشان نیز بسیار کم است کسانی هستند که به معنای واقعی کلمه در بیزینس خود موفق هستند. این Business Man ها یا Business Woman ها همان هایی هستند که اصول موفقیت در کسب و کار را میدانند و به دانش تجارت مسلط هستند.

شروع تجارت از صفر

برای شروع یک تجارت از صفر پیش از هر چیز باید بدانیم که زمانی میتوانیم یک Business را استارت بزنیم و به نتیجه برسانیم که بر روی دو ساختار بصورت قوی کار کنیم. ساختار اول ساختار شخصیتی ماست که بیشترین نقش را در موفقیت ما دارد اما متاسفانه مورد غفلت اکثر افراد است. و ساختار دوم ساختار خود کسب و کار ماست.

 

نکات مهم برای تبدیل شدن به تاجر موفق

اساس شخصیتی تان را بشناسید.

برای اینکه بتوانید تاجری موفقی شوید، قبل از هرچیزی باید اساس شخصیتی تاجر موفق را داشته باشید. تجار موفق همگی “پشتکار” بالایی دارند. پشتکار، عزم و اراده انجام کارها را به شما می دهد. به گذشته خود فکر کنید؛ ببینید رفتارهای شما در گذشته، در برابر مشکلات و چالش ها چگونه بوده است. برخی افراد به محض این که اوضاع کمی سخت می شود به شکست خود اعتراف می کنند. عزم راسخ به شما انرژی می دهد تا مراحل تاجر شدن را به خوبی پیش بروید.

روی کم کردن ترس هایتان کار کنید.

ترس یک عامل به شدت بازدارنده در انسان است. ترس شما را فلج می کند و طرز فکرتان را تغییر می دهد. این موضوع نه تنها در شکست خوردن تجارتتان موثر است، بلکه در کل ابعاد زندگی تان تاثیر می گذارد. وقتی شما از موضوعی می ترسید، استرس زیاد باعث می شود که شهود و درکتان از موضوع کم شود و نتوانید تصمیم های درستی در لحظات حساس بگیرید. این احساس، در بلندمدت جلوی موفقیت های شما را می گیرد.

اغلب ترس ها نتیجه و نشانه یک باور غلط ذهنی یا یک شیوه تفکر نادرست هستند. برای موفقیت در تجارت، قبل از هر چیزی باید منشا این احساس را پیدا کرده و سعی کنید که آن را حل کنید. با شناخت ریشه های ترس، می توانید قدم های کوچک و اصولی در جهت رفع این احساس بردارید و اعتماد به نفس خودتان را تقویت کنید. هرچه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، ترس قدرت کمتری پیش شما دارد

یک تاجر موفق برنامه ریزی دقیقی دارد.

از ویژگی های مهم یک تاجر موفق، می توان به دقیق بودن او اشاره کرد. دقت در زمانبندی از برنامه ریزی اصولی و دقیق می آید. برنامه ریزی کردن یعنی استراتژی و ساختار مشخص داشتن؛ کسانی که بدون برنامه ریزی کار می کنند یا شکست می خورند، یا بازدهی مطلوبی نسبت به رقبایشان ندارند.

نسبت به اطلاعات جدید مشتاق باشید.

اطلاعات و دانش هیچ فردی در تجارت کامل نیست. کسب و کارها همیشه در حال پیشرفت و تغییر هستند؛ بنابراین ما همیشه نیاز به بروزرسانی اطلاعات داریم. با مطالعه شما ایده ها، نظریه ها یا روش های جدیدی را یاد می گیرید. این موضوع احتمال اشتباهات پرهزینه آینده را کاهش می دهد.

مثل اسفنج عمل کنید؛ اطلاعات مرتبط با کارتان را جذب کرده و بر اساس همین اطلاعات عمل کنید. اطلاعات جدید باعث تغییر رویه شما می شوند. تغییرات را بپذیرید و یک تاجر پویا باشید. با افرادی که آن ها را در کسب و کار قبولشان دارید وقت بگذرانید و از آن ها یاد بگیرید. تجربه کاری که تجار قبلی به اشتراک گذاشته اند را بخوانید و سعی کنید اشتباهات آن ها را تکرار نکنید و از نصایحشان استفاده کنید

آینده تان را تجسم کنید.

برای رسیدن به اهدافتان، لازم است هر روز آن اهداف را تجسم کنید. تصویرسازی در مورد آینده، رسیدن به آن را در واقعیت آسان تر می کند. تجسم کردن وقتی مفید است که واقعی باشد. به آینده و اهدافتان فکر کنید، اما هیچوقت رسیدن به یک ویلای بزرگ، ماشین لوکس و یا سفرهای لاکچری را مبنای تصویرسازی تان قرار ندهید. رویاپردازی شما باید تصویری از آینده موفق و قابل لمس را تداعی کند.

بهتر است اهداف و دورنمای کاری تان را یادداشت کنید. یادداشت کردن خواسته ها دستیابی به آنها را ممکن تر می کند. چرا که مغز شما به پذیرشی درباره این اهداف رسیده و آنها را نظم بندی می کند. هر تاجر موفقی می داند که چه کاری انجام می دهد، به کجا می رود و چگونه می تواند به لطف تجسم به هدف هایش برسد.

 

با خودتان صادق باشید.

شاید روراست بودن با خودتان ساده و دلچسب نباشد، اما این مواجهه قطعا به نفعتان است. یک تاجر موفق می داند که کامل و بدون نقص نیست. او نقاط ضعفش را می داند و نسبت به هرچیزی که باید در خودش تغییر دهد فکرمی کند. این افراد با دانستن محدودیت هایشان، سعی می کنند اطلاعات خود را افزایش دهند و مهارت های لازم را کسب کنند.

افرادی که موفق هستند قبول دارند که در همه چیز خوب بودن، غیرممکن است. آنها یا مهارت های جدیدی یاد می گیرند یا برای حل مشکل، کارهایی که در آن تخصص ندارند را برون سپاری می کنند.

به کارتان متعهد باشید.

هیچ موفقیتی یک شبه به دست نمی آید. حتی افرادی که بر مبنای شانس توانسته اند ثروت عظیمی به دست بیاورند، برای حفظ آن باید تلاش زیادی کنند. برای رسیدن به موفقیت باید تلاش کنید. باید بپذیرید که شغل شما از جمله کسب و کارهایی است که برای نتیجه گرفتن، نیاز به زمان دارد

 

بهترین تجارت در ایران چیست؟

ما دو نوع تجارت داریم. نوع اول تجارت داخلی و نوع دوم تجارت خارجی است. تجارت داخلی به معنای تولید و فروش (یا خرید و فروش) محصول یا خدمتی داخل کشور خودمان است. در مقابل تجارت خارجی به معنای تولید و فروش (یا خرید و فروش) محصول یا خدمتی در خارج از مرزهای کشور خودمان است. تجارت خارجی میتواند به شکل صادرات یا واردات باشد.

پاسخ به این سوال که بهترین تجارت در ایران چیست واقعا دشوار است. نمیتوان یک راه حل برای همه ارائه کرد. شما باید با توجه به شناخت از نقاط قوت و ضعف خودتان بهترین تجارت را برای خود انتخاب کنید. اما به نظر میرسد برای بسیاری از افراد گزینه تجارت خارجی و مخصوصا صادرات و درآمد دلاری میتواند بسیار جذاب باشد.

 

چگونه تاجر موفق شویم؟

  1. ساختار شخصیتی  خودتان را دائما ارتقا دهید. این ساختار شخصیتی سنگ بنای موفقیت شما در تجارت است.
  2. ساختار بیزینس خود را بر اساس مهارت های فنی و مهارت های کسب و کار به درستی احداث کنید. برای این کار باید یک ایده تجاری را انتخاب کرده و با تکیه بر این دو دسته مهارت به اجرا در آورید. شما نیاز دارید تا یک برنامه کسب و کار یا به اصطلاح بیزینس پلن تدوین کنید.
  3. میتوانید مهارت های فنی و مهارت های کسب و کار را خودتان بیاموزید. همچنین میتوانید افراد متخصص در هر یک از این دو زمینه را در تجارت خود استخدام کنید.
  4. در مورد کار کردن در بازار داخل یا خارج تصمیم بگیرید. حتی میتوانید در صورتی که منابع کافی دارید، همزمان تجارت داخلی و تجارت خارجی را با هم شروع کنید.
  5. در تجارت خود استمرار داشته باشید و همواره نتایج کسب و کارتان را تحلیل کنید.
  6. بر اساس تحلیل نتایج کسب و کار، هر جا نیاز است روش ها و رویکرد خود را اصلاح و بازبینی کنید. اصلاحات برنامه کاری باید در بیزینس پلن نیز منعکس شود.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *