چه کارهایی باید انجام دهیم تا از رنگ دادن شلوار جین جلوگیری کنیم؟


لباس جین مخصوصا شلوار جین  همیشه روی مد بوده است و سال به سال بر محبوبیت آن افزوده می‌ شود. شلوار جین لباسی است که هم برای استایل خیابانی، هم برای دورهمی های دوستانه و هم برای محیط کار مورد استفاده قرار می گیرد. این شلوار مانند سایر لباس ها بعد از چندین مرتبه استفاده نیاز به شستشو دارد. شستن شلوار جین به روش درست و مناسب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که به این طریق می‌ توانید بیشترین استفاده را از آن ببرید و ماندگاری آن را افزایش دهید. در این مطلب می خواهیم بهترین روش برای شستن شلوار جین را با شما در میان بگذاریم.

تاریخچه لباس جین ؟

دو مهاجر آلمانی پس از مهاجرت به آمریکا با استفاده از پارچه کتان و قیطان پوشاکی را تولید کردند که تا به امروز هم طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد. تاریخ درستی که از ثبت این شلوار به دست آمده است متعلق به 1873می باشد. اوایل رنگ شلوار جین زنانه و مردانه به رنگ آبی و نیلی بود. اما به مرور زمان سعی کردند تا رنگ های دیگری را به این شلوار جین اضافه کنند. برای مثال رنگ های مشکی، آبی نفتی، قهوه ای و سفید که از جمله رنگ های پرطرفدار جین می باشند.

علت رنگ آبی شلوارهای جین؟

چیزی که هنوز هم مشخص است، این است که با گذشت زمان زیادی از تاریخ تولد شلوار های جین، این شلوار همچنان هم به رنگ های آبی تولید می شود. رنگ آبی این شلوارهای جین بیشتر از رنگ های دیگر آن طرفدار دارد و حالت اسپرت خود را هنوز هم حفظ کرده است. اما موضوعی که اکنون مطرح می شود این است که چرا اصلا رنگ آبی در ابتدا برای این شلوار ها انتخاب شد. در زمانی که شلوار های جین تولید شدند، رنگ های مصنوعی امروزی وجود نداشت و باید از رنگ های طبیعی استفاده می کردند. دلیل دیگری هم که می تواند داشته باشد این است که رنگ آبی به دلیل تیرگی که دارد باعث می شود تا دیرتر کثیف شود. یک علت دیگری هم که می تواند وجود داشته باشد، علاقه مردم آن زمان به رنگ های آبی بوده که باعث شد تا به سمت شلوار جین جذب شوند.

جین

لباس های جین امروزه در انواع مختلفی تولید می شوند. علاوه بر شلوار های جین که امروزه طرفداران زیادی دارند، مانتو ها وشومیز جین نیز برای بانوان وجود دارند، برای آقایان نیز پیراهن جین می تواند یک انتخاب اسپرت و مناسب باشد.

چرا شلوارهای جین رنگ می دهند؟

• علت رنگ دادن شلوار جین

مهم ترین علت رنگ دادن شلوار های جین، می تواند این باشد که هنگامی که می خواهند شلوارهای جین را رنگ کنند آن ها را مدت زمان زیادی درون مقدار زیادی رنگ قرار می دهند تا رنگ به خورد لباس برود و کاملا جذب آن شود. بعد از آن لباس یا شلوارهای جین را خشک می کنند. به همین علت است که شما هنگامی که این شلوار یا لباس را خریداری می کنید هنگام شستشو متوجه رنگ پس دادن آن خواهید شد.

• مارک شلوار جین

به این موضوع دقت کنید که بعد از خرید شلوار و لباس های جین ، باید حتما به اطراف آن دقت کنید، تا در صورت داشتن برگه یا علائمی روی آن متوجه طریقه ی شستشوی این لباس شوید. برخی از لباس های جین دارای این توضیحات می باشند و به شما یادآوری می کنند که باید حتما قبل از اینکه این لباس را با لباس های دیگرتان بشویید آن را به صورت جداگانه شسته تا رنگ اولیه آن از لباس خارج شود.

 

چه زمانی شلوار جین را بشوییم؟

معمولا تولیدکنندگان شلوار جین توصیه می‌کنند بعد از ۵ تا ۱۰ بار استفاده از شلوار جین، آن را بشویید. به‌طور کلی هر زمانی که احساس کردید شلوار شما بو گرفته است و کثیف به نظر می‌رسد، برای شستن آن اقدام کنید. اگر فعالیت زیادی دارید، شلوار شما به شستشوی بیشتری نیاز دارد؛ ولی اگر بیشتر روز در حالت نشسته هستید و زیاد راه نمی‌روید، می‌توانید فاصله بین شستشو‌ها را بیشتر کنید.

نحوه شستن شلوار جین با دست

نحوه شستن شلوار جین با دست به این شکل است که در ابتدا باید جیب‌های شلوار را خالی کرده، شلوار خود را وارونه کنید (یعنی شلوار جین را به داخل برگردانید) و تمام تاشدگی‌ها و زیپ‌های روی شلوار را از هم باز کنید. در مرحله بعد باید مقداری آب ولرم را داخل یک تشت یا سینک ظرفشویی بریزید (اگر از سینک استفاده می‌کنید ابتدا مطمئن شوید که سینک تمیز است) و سپس چند قطره مایع شوینده به شلوار جین اضافه کنید. پس از این که ۳۰ الی ۴۰ دقیقه شلوار جین در آن محلول قرار گرفت و خیس خورد، آب آن را تخلیه کنید و دوباره تشت یا سینک مورداستفاده را از آب ولرم پر کنید. در مرحله دوم باید به مدت ۱۰ دقیقه شلوار را در این آب ولرم بخیسانید. این مراحل را تا زمانی تکرار کنید که آب تشت یا سینک به حالت شفاف درآید. در مرحله آخر باید شلوار جین را در هوای آزاد خشک کنید.

نحوه شستن شلوار جین با ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی نقش پررنگی در تمیز کردن لباس‌ها دارد و کم پیش می‌آید که لباسی با دست شسته شود،
  1. توصیه می‌شود حتماً قبل از شستشو جیب‌های شلوار جین خود را خالی کنید تا در هنگام شستن آن وسایل داخل جیب باعث تغییر رنگ شلوار نشود.
  2. توصیه می‌شود حتماً از مواد شوینده مناسب مانند پودر شوینده معکوس برای شستن شلوار جین با ماشین لباسشویی استفاده کنید.
  3. از کمترین تعداد لباس در هنگام شستشو استفاده کنید، چون زمانی که فضای کافی برای حرکت شلوار وجود نداشته باشد ممکن است که زیپ شلوار دچار مشکل شود یا دوخت‌های شلوار جین شما از بین بروند.

 اتو کردن لباس های جین

شاید گاهی اوقات حس کنید که لباس جین شما نیاز به اتوکشی دارد. برای اتو کردن لباس های جین شما باید لباس و شلوار جین خود را برعکس کنید این کار باعث می شود در اثر مرور زمان یا اتوکشی زیاد رنگ روی لباس ها و شلوار های جین شما از بین نرود و از کم رنگ یا بی رنگ شدن آنها جلوگیری می شود.

 خشکشویی

بردن لباس های جین به خشکشویی نیز می تواند ایده خوبی باشد. اما خب یک ریسک است. از یک طرف می توانید مطمئن باشید که آنها از پودرهای شستشوی مناسب برای شستن آن استفاده خواهند کرد، از طرف دیگر ممکن است نگران این شوید که انداختن این لباس با لباس های دیگر چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

 در صورت رنگ شدن لباس ها

اگر مشاهده کردید که لباس هایی را که درون لباسشویی ریخته اید از لباس های جین شما رنگ شده اند به هیچ وجه آنها را درون خشک کن قرار ندهید. چون اینکار باعث تثبیت رنگ برروی لباس های شما می شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *