اطلاعاتی درباره ماده بتادین.

بتادین نوع ضدعفونی کننده موضعی است که برای پانسمان زخم و همچنین شستشوی پوست قبل و بعد از جراحی استفاده می شود. استفاده از بتادین از بروز عفونت ‌های باکتریایی جلوگیری می کند. از مهم ترین ویژگی های بتادین است که درون آن ید فعال وجود دارد که به آهستگی بافت های نرم بتادین را جذب می نماید. این موضوع موجب می ‌شود تا بتادین برای مدت طولانی تری موضوع را استریل نگه دارد. امروزه بسیاری از افراد در خانه از بتادین استفاده می کنند و از آن برای ضد عفونی زخم های مختلف استفاده می نمایند. وجود ید در بتادین موجب ایجاد رنگ قرمز بتادین می شود. از همین رو ریختن این ماده روی لباس موجب بروز لکه هایی می شود که باید به روش های مشخصی پاک شود.

شستشوی لکه بتادین؟

مرحله اول پاک کردن لکه بتادین.

ابتدا از نوع پارچه خود مطلع شوید این کار شما را بسیار راحت میکند. پارچه قابل شستشو و یا غیر قابل شستشو است.

اگر بیشترین ترکیبات پارچه پنبه یا پلی استر باشد قابل شستشو است در غیر این صورت خیر.در هر حالت از روی برچسب تگ شده به لباس مطلع میشویم.

اگر پارچه قابل شستشو نبود چه کار کنیم؟

باید در حالت خشک به تمیز کردن لباس بپردازیم.

مرحله دوم پاک کردن لکه بتادین.

پشت و روی پارچه را با آب سرد کاملا شستشو دهید .(از آب گرم استفاده نکنید زیرا گرما رنگ لکه را در الیاف لباس تثبیت میکند.)

مرحله سوم پاک کردن لکه بتادین.

برای از بین بردن کامل لکه بتادین از روی پارچه یک پنبه بردارید . و یک محلول ۳درصد پراکسید هیدوژن را از داروخانه تهیه کنید.

با پنبه اشباع شده به این محلول روی سطح لکه بتادین بکشید.تا زمانی که رنگ لکه کمرنگ شود این کار را ادامه دهید.

در ادامه با استفاده از الکل و آب سرد و آمونیاک به حذف کامل لکه میپردازیم.

در نهایت لباس را با آب و پودر شوینده معکوس می شوریم.

آیا پودر معکوس لکه بتادین را از بین میبرد؟

محصولات معکوس قادر به از بین بردن انواع لکه ها هستند که یکی از موارد استفاده آن پاک کردن لکه بتادین از لباس است.

 مواد و وسایل مورد نیاز دیگری نیز برای پاک کردن لکه بتادین وجود دارد.

روش های متعددی برای تمیز کردن لباس از لکه بتادین وجود دارد. برای این کار شما می توانید از تمیز کننده های مختلفی استفاده کنید.

  • الکل سفید
  • پوست لیمو و شکر قهوه ای
  • استون
  • اسپری آب سرد

تمیز کردن لکه بتادین با الکل.

برای تمیز کردن لباس بعد از ریختن بتادین می توانید از الکل سفید استفاده کنید برای این کار باید یک دستمال تمیز را به مقداری الکل سفید آغشته کنید سپس دستمال را محل لکه قرار دهید و بعد از چند ثانیه شروع به پاک ‌کردن ‌لکه کنید.

از بین بردن لکه بتادین با استفاده از پوست لیمو و شکر قهوه ای.

روش بعدی که می توانید برای از بین بردن لکه بتادین از روی لباس انجام دهید به کار بردن ترکیب پوست لیمو و شکر قهوه‌ای است. برای این کار باید پوست روی لیمو را با مقداری شکر قهوه‌ای مخلوط نمایید و سپس آن را روی محل لکه بریزید.

تمیز کردن لکه بتادین با استون.

استون یک ماده مؤثر برای تمیز کردن لباس از لکه بتادین می باشد. برای این کار باید محل لکه را با استفاده از استون شستشو دهید. هر بار بعد از تمیز کردن لباس با استون کمی صبر کنید تا بخار شود و سپس می توانید مراحل را دوباره تکرار نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *