بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند  از حجاب کامل یعنی چادر برای پوشش خود استفاده کنند . امروزه چادر ها در مدل ها و طرح های مختلفی در بازار مانند چادرهای زیپ دار، شال دار، لبنانی و …موجود هستند و تا حدودی گران قیمت می باشند . این گونه چادر ها به دلیل طراحی منحصر به فرد و آستین دار بودنشان، پوشش مناسبی برای کارمندان در محل کار و یا برای مادرانی که کودک خردسال دارند ، می باشند.

شستشو روزمره و مکرر چادر با روش های غلط عمر آنها را کوتاه کرده و آنها را فرسوده می کند پس برای شستشوی این گونه البسه های گرانقیمت بهتر است این چند نکته ساده را در راستای افزایش عمر و حفظ براقیت و لطافت پارچه بدانید.

چگونه چادر مشکی را اصولی بشوییم ؟

چادر مشکی یکی از پارچه های بسیار حساس و با تراکم بسیار ظریف میباشد . و از آنجایی که خانم های محجبه ، چادر مشکی را به تعداد دفعات زیادی در طول استفاده خود میشورند ، باید روش شستشوی چادر مشکی به صورت اصولی باشد تا کمترین میزان آسیب به پارچه چادر مشکی وارد شود.

برای شستشوی اصولی چادر مشکی موارد زیر ، حائز اهمیت هستند:

نکته اول : در صورت امکان ، چادر مشکی را با دست در داخل تشت آب بشویید و از قرار دادن و شستن در ماشین لباسشویی خودداری کنید.

نکته دوم : اگر امکان شستشو با دست ندارید و چاره ای جز شستن چادر مشکی با ماشین لباسشویی ندارید ، حتما با آب 30 درجه و با دور موتور پایین زیر 1000 دور ، شستشو در ماشین صورت گیرد.

نکته سوم : در صورت شستشوی چادر مشکی با ماشین لباسشویی ، حتما فقط پارچه چادری داخل ماشین قرار گیرد و از قراردادن چند نوع پارچه و لباس دیگر مثل پارچه های نخی و غیره ، همزمان با شستن چادر خودداری کنید.

نکته چهارم : در صورت شستشوی چادر مشکی با دست ، یک تشت آب ولرم حدود 30 درجه ، آماده کنید و چادر را در داخل تشت قرار داده تا خیس بخورد . از مالش دادن و مچاله کردن چادر خودداری کنید .

نکته پنجم : به هیج عنوان از مایع های شستشوی لباسشویی و پودرهای شستشوی لباسشویی برای شستن چادر مشکی استفاده نکنید . چون این پودرها دارای آنزیم هایی هستند که به بافت پارچه چادری آسیب میزنند و چادر بور و یا قرمز میشود و یا سفیدک میزند. برای شستشو میتوانید از شامپوهای تخم مرغی استفاده کنید.در حین شستشو از چلاندن و فشرده کردن الیاف چادر خودداری کنید.

نکته ششم : پس از پایان شستشو ، از یک مایع نرم کننده برای از بین بردن الکترون های ساکن در چادر استفاده کنید تا پس از شستشو چادر الکتریسته ساکن نداشته باشد و پرزها و آشغال های محیط را جذب نکند . مایع نرم کننده باید محلول در آب باشد و به میزان بسیار کمی استفاده شود و به هیچ عنوان به صورت مستقیم روی چادر نریزید چون باعث ایجاد سفیدک بر روی چادر میشود.

نکته هفتم : بعد از شستشو از قرار دادن چادر در جلوی آفتاب مستقیم خودداری کنید ،و در سایه چادر خشک شود . چون نور مستقیم خورشید ، چادر مشکی را بور میکند و در صورت اجبار ، چادر را پشت و رو قرار دهید تا رنگ چادر کم رنگ نشود.

نکته هشتم : حتی الامکان چادر را به صورت ایستاده و در حالت آویزان روی چوب لباسی که نوک آن تیز نباشد و به صورت چوب لباسی کت و شلواری باشد ، چادر را به صورت کامل قرار دهید تا به صورت طبیعی خشک شود و به این صورت چادر اصلا چروک نخواهد شد.

نکته نهم : اگر چادر شما دارای خط تا است و یا چروک شده است ، از قرار دادن اتوی مستقیم روی چادر مشکی خودداری کنید و فقط به آن بخار دهید تا خط تا باز شود.

نحوه خشک کردن چادر؟

چادر را در محلی دور از نور آفتاب پهن کنید. اگر مجبورید چادر را در آفتاب خشک کنید آن را از پشت پارچه روی بند آویزان کنید.

در مورد خشک کردن با لباسشویی نیز از دمای بالا استفاده نکنید.

چروک چادر مشکی بهتر است با بخار از بین رود.

بعد از شستشوی چادر مشکی بهتر است از مایع نرم کننده رقیق شده، استفاده کنید.

این کار سبب می شود چادر در استفاده بعدی پرز نگیرد و در صورتی که نیاز به اتوکشی باشد راحت تر اتو شود.

 

طریقه اتو کشی چادر مشکی :

  • برای اینکه پارچه چادر مشکی  شما برق نیافتد آن را به صورت وارونه اتو برنید و تا حتی الامکان چروک ها را با بخار صاف نمایید.
  • رازهای خانه داری نمناک توصیه می کند که می توانید برای اتو کشی چادر یا لباس مشکی بین اتو و این البسه یک پارچه نخی مشکی قرار دهید.
  • برای اتوکشی از کمترین دمای مقدور استفاده نمایید زیرا پارچه های چادری از الیاف مصنوعی بافته می شوند.

 

جلوگیری از پرز گرفتن چادر مشکی

برای جلوگیری از پرز گرفتن چادر مشکی و چروک نشدن چادرمشکی خود بعد از شستشو و اتو کردن چادر یا مقنعه تان آنها را داخل کیسه فریزر قرار دهید و یک شب تا صبح داخل فریزر بگذارید تا چادر شما پرز نگیرد و کمتر چروک شود. برای جلوگیری از پرز گرفتن چادر آن را با نرم کننده بشویید.

تثبیت رنگ چادر و لباس مشکی با راهکارهای زیر

  • شستن لباس و چادر مشکی با سرکه باعث تثبیت رنگ آن می شود. این کار را با  سرکه سفید انجام دهید.
  • برای ثابت ماندن رنگ لباس مشکی، درون ظرفی مقداری نمک حل کنید و لباس خود را پنج دقیقه در آن قرار دهید و سپس آن را بشویید.
  • به جای استفاده از پودرها یا صابون های شوینده از شامپو استفاده کنید تا ثبات رنگ لباستان بیشتر کمک کند و از ماندن آثار سفید روی آن نیز جلوگیری شود.
  • در آخر هنگام خرید لباس یا چادر مشکی به جنس آن دقت کنید زیرا تغییر رنگ چادر و یا چروک شدن آن تا حد زیادی به جنسش بستگی دارد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *