این روزها لباس‌های رنگ سفید، طرفداران زیادی پیدا کرده‌ است. اما عده‌ای به دلیل لکه شدن و چرک شدن این رنگ لباس‌ها، اغلب از آنها استفاده نمی‌کنند. در این مقاله سعی داریم با معرفی بهترین راه های شستن لباس های سفید به شما کمک کنیم تا بدون نگرانی از لکه شدن لباس‌های روشن، از آنها استفاده کنید. و یا در صورت چرک شدن، با راه‌حلی مناسب آنها را مثل روز اول سفید نمایید.

 

مرحله 1: لباس‌های سفید و رنگی را جدا کنید.

اولین اصل شستن لباس سفید این است که با دقت لباس‌های سفید را از رنگی جدا کنید. حتی وجود یک جوراب کوچک رنگی در سبد لباس‌های سفید می‌تواند به قیمت رنگ گرفتن همه لباس‌ها تمام شود. این کار به ویژه هنگامی که از آب داغ برای شستشوی لباس‌ها استفاده می‌کنید، اهمیت دارد؛ زیرا دمای بالا باعث می‌شود که لباس‌های رنگی؛ رنگ پس بدهند و در نتیجه لباس سفید شما در مجاورت آن‌ها رنگ بگیرد.

مرحله 2: قبل از قرار دادن لباس‌های سفید در ماشین لباسشویی لکه‌گیری کنید.

اگر روی لباس‌ها لکه قابل مشاهده‌ای وجود دارد، قبل از انداختن آن‌ها در ماشین لباسشویی، لکه‌گیری کنید. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که باید براساس نوع لکه روش مناسبی را به کار بگیرید. به عنوان یک قاعده کلی، می‌توانید از پودرشوینده معکوس  برای پاک کردن لکه‌های عرق و چربی و برای لکه‌های غذا و نوشیدنی مانند سس و قهوه از وایتکس یا هر سفیدکننده دیگری استفاده کنید.

مرحله 3: برای شستن لباس سفید در ماشین لباسشویی شوینده مناسبی انتخاب کنید.

شوینده‌هایی وجود دارند که مخصوص لباس‌های سفید طراحی شده‌اند. این محصولات اغلب مواد خاصی دارند که به حفظ درخشندگی لباس شما کمک می‌کند؛ بنابراین هنگام خرید، برچسب مواد شوینده را بررسی کنید و مطمئن شوید برای لباس‌های سفید خوب کار می‌کند.

علاوه بر این باید مقدار مناسبی از مواد شوینده را به اندازه کافی تمیز شدن لباس‌های خود در ماشین بریزید. مقدار شوینده باید با تعداد لباس‌ها در ماشین لباسشویی تناسب داشته باشد. وقتی بیش از حد شوینده بریزید، مقادیر اضافی آن در الیاف لباس شما نفوذ می‌کند و آلودگی به آن می‌چسبد. ضمن اینکه کف زیاد تولید شده به ماشین لباسشویی آسیب می‌رساند.

مرحله 4: با تنظیمات معمولی ماشین لباسشویی لباس‌های سفید را بشویید.

برای شستن لباس سفید در ماشین لباسشویی بهتر است ماشین را روی ملایم‌ترین حالت آن تنظیم کنید. با این کار لباس‌ها تمیز شده و در عین حال کیفیت آن‌ها حفظ می‌شود. فقط زمانی از تنظیمات سنگین‌تر استفاده کنید که برای تمیز شدن لکه‌ها یا کثیفی‌ها به شستشوی شدیدتری نیاز است.

علاوه بر این، به هیچ عنوان نباید ماشین لباسشویی را کاملا با لباس‌هایتان پر کنید. وقتی ماشین را بیش از حد با لباس پر می‌کنید، فضای کافی برای آب وجود نخواهد داشت تا گرد و غبار و ذرات کثیفی را که در لباس‌های سفید جا خوش کرده‌اند، از بین ببرد و در نتیجه لباس‌ها آن طور که انتظار دارید، تمیز نمی‌شوند.

مرحله 5: استفاده از نرم کننده برای شستن لباس سفید در ماشین لباسشویی ممنوع!

نرم کننده‌ها لطافت زیادی به لباس‌ها می‌بخشند اما ایراد استفاده از نرم کننده برای لباس سفید این است که شاید کثیفی‌ها روی پارچه باقی بمانند و در نتیجه باعث تغییر رنگ پارچه و کدر شدن لباس شوند. به جای ریختن نرم کننده لباس، یک فنجان سرکه سفید مقطر در ماشین لباسشویی بریزید تا در چرخه آبکشی از آن استفاده شود.

مرحله 6: قبل از قرار دادن در خشک‌کن لباس‌ها را بررسی کنید.

پس از اتمام شستشو، قبل از قرار دادن آن‌ها در خشک کن، لباس‌های سفید خود را یکی یکی بررسی کنید تا ببینید آیا لکه‌ها خوب پاک شده‌اند یا خیر. اگر هنوز لکه‌ای باقی مانده است، مجددا لکه‌گیری کنید و در ماشین لباسشویی بیاندازید. البته نباید به دفعات زیاد و پشت سر هم از ماشین استفاده کرده و این کار را به روز دیگری موکول کنید.

مرحله 7: در صورت امکان لباس‌های سفید را در معرض هوا خشک کنید.

بسیاری ترجیح می‌دهند از خشک‌کن استفاده کنند؛ زیرا با این کار، شستن و خشک شدن لباس‌ها در کوتاه‌ترین زمان به پایان می‌رسد. با این حال، خشک شدن لباس‌های سفید در معرض هوا این مزیت را دارد که اشعه ماوراء بنفش خورشید به شادابی و روشن نگه داشتن سفیدی لباس کمک می‌کند. اگر حیاط خلوت یا فضایی برای انداختن لباس‌ها روی بند ندارید، از خشک کن استفاده کنید. فقط باید دمای آن را کم نگه دارید و لباس‌های سفید را در حالی که هنوز کمی مرطوب هستند، خارج کنید.

شستن لباس سفید رنگ گرفته در لباسشویی.

ممکن است به اشتباه لباس سفید خود را همراه با لباس های رنگی داخل ماشین لباسشویی انداخته باشید و از این طریق لباس سفید شما تغییر رنگ داده باشد. در چنین شرایطی تنها کافی است که نصف فنجان جوش شیرین را با پودر لباسشویی معکوس ترکیب کنید. با این کار لباس سفید رنگ گرفته شما اصلاح شده و حتی دیگر نیازی به استفاده از نرم کننده نیز ندارید.

شستن پیراهن سفید با دست.

در صورتی که قصد دارید شستشوی پیراهن سفید خود را با دست انجام دهید، بهتر است مقدار معینی از پودر لباسشویی دستی معکوس  و آب با دمای مناسب (ترجیحا آب گرم یا حتی داغ، با توجه به محدودیت های ذکر شده در برچسب لباس) استفاده کنید تا لباس هایی تمیز و درخشان داشته باشید. این کار از تکرار چرخه شستشو در ماشین لباسشویی جلوگیری می کند و تا حد زیادی به افزایش طول عمر مفید لباس های شما کمک می کند.

اتو کردن لباس سفید.

در پایان، نوبت به اتو کردن لباس های سفید می رسد. برای این کار نیز باید در ابتدا برچسب روی لباس را بررسی کنید تا از دمای بیش از اندازه پرهیز کنید. توجه داشته باشید که بالا بودن حرارت اتو می تواند باعث تغییر رنگ و زرد شدن آن شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی اتو را روی درجه حرارت پایین تنظیم کنید. همچنین بهتر است یک پارچه به عنوان لایه محافظ میان اتو و لباس خود قرار دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *