آنزیم‌های موجود در پودر لباسشویی با سریع‌تر کردن فعالیت‌های شیمیایی شستشو، در از بین رفتن لکه‌های روی لباس و همچنین از بین بردن بوی بد آن تاثیرگذار هستند.
در این متن تلاش می‌کنیم حقایقی راجع‌به آنزیم‌های موجود در پودر لباسشویی را بیان کنیم. حقایقی که باعث می‌شوند بار دیگر که در حال شستشوی لباس‌ بودید، به جعبه‌ی حاوی پودر کمی بیشتر توجه کنید و دقت بیشتری در انتخابتان به کار ببرید.

شوینده‌ی آنزیم‌دار چیست و نقش آنزیم در شستشو چیست؟

اینکه شوینده‌های آنزیم‌دار می‌توانند بهتر تمیزی ایجاد کنند تقریبا موضوعی است که ثابت شده و دلیل اینکه در تبلیغات هم با تاکید عنوان می‌شود، همین تمیزی بیشتری است که ایجاد می‌کند. آنزیم‌ها چند نوع هستند و با توجه به نوع شوینده در آن به کار می‌روند. پروتئاز، لیپاز، آمیلاز، سلولاز و … آنزیم‌هایی است که در این مواد شوینده استفاده می‌شود.

آنزیم های کلی:

هریک از این آنزیم‌ها پاک‌کنندگی را در مورد لکه‌های متفاوتی افزایش می‌دهد؛ پروتئاز در پاک‌کنندگی لکه‌های پروتئینی، آمیلاز در پاک‌کنندگی و رفع لکه‌‌های مربوط به مواد غذایی حاوی نشاسته، سلولاز در نرمی و درخشندگی بخشیدن و لیپاز در حذف چربی‌ها و روغن‌ها نقش زیادی دارند.

اگر شوینده‌ای بخرید که حاوی سلولاز باشد، می‌توانید مطمئن باشید که حفظ و نگهداری لباستان و همچنین ماندگاری آن پس از شستشو بهتر انجام خواهد شد زیرا به دلیل کوچکتر بودن ذرات سلولاز، در بافت نفوذ کرده و لکه‌ها را دقیق‌تر پاک می‌کند. آنزیم سلولاز درخشندگی و نرمی را برای پارچه‌ها به ارمغان می‌آورد. این فرآیند به گونه‌ای است که آلودگی‌ها از سطح مورد نظر جدا شده و از بازگشت دوباره آن به سطح لباس، ظروف و … جلوگیری می‌کند.

نقش کلی:

نقشی که آنزیم‌ها دارند و کاری که انجام می‌دهند در واقع این است که می‌توانند مولکول‌های بزرگی مانند چربی‌ها را تجزیه کرده و آنها را به ذرات قابل حل تبدیل کنند.

این ذرات به زنجیره‌ی مواد تشکیل‌دهنده‌ی آلودگی‌ها می‌چسبند، آنها را در هم شکسته و باعث حل شدن آن در آب می‌شود.

 

 

مزایا پودر لباسشویی آنزیم‌دار چیست؟

آنزیم‌ها علاوه بر از بین بردن کثیفی و لکه‌ها، باعث افزایش درخشندگی، افزایش قدرت پاک‌کنندگی و نرم‌کنندگی مواد شوینده می‌شوند که این موضوع منجر به کاهش آب و برق مصرفی می‌شود.
از دیگر تفاوت پودر آنزیم‌دار و بدون آنزیم، می‌توان به کاهش مدت زمان شستشو اشاره کرد؛ زیرا، هنگام استفاده از پودرهای آنزیم‌دار دیگر نیازی به خیساندن البسه و استفاده از آب گرم نخواهد بود. بنابراین، شستن لباس‌ها آسان می‌شود و مواد شوینده کمتری مصرف می‌گردد.
اغلب آنزیم‌ها از مواد قابل بازیافت در محیط‌ زیست تولید می‌شوند. به همین خاطر، آثار مخربی برای طبیعت نخواهند داشت.
شوینده‌های بیولوژیکی (Bio-Detergent) بهترین انتخاب برای از بین بردن لکه‌های ناشی از پروتئین و چربی هستند.

معایب پودر لباسشویی آنزیم دار چیست؟

اما لازم به ذکر است که این شوینده‌ها می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک و بروز حساسیت پوستی در افرادی که پوست حساس دارند و کودکان بشود. به طورکلی، آنزیم‌ها آسیب‌زا نمی‌باشند اما همیشه مقداری از آن‌ها بر روی سطوح لباس باقی می‌ماند و موجب بروز خارش و آلژی پوستی می‌شود.

پودر لباسشویی بدون آنزیم

امروزه، مواد شوینده در انواع گوناگون به بازار عرضه می‌شوند. از آن جهت که پاکیزگی برای اغلب افراد بسیار مهم است، انتخاب یک شوینده مناسب و با کیفیت از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.
به پودرهایی که فاقد سلولاز، پروتئاز، آمیلاز و لیپاز هستند، پودر لباسشویی بدون آنزیم می‌گویند. شاید فکر کنید که این شوینده‌ها از قدرت پاک‌کنندگی کمی برخوردار هستند. در صورتی که این یک تفکر کاملا اشتباه است.

تولیدکنندگان مواد شوینده از موادی مانند بلیچ‌ها، کربوکسیلات‌های آلی، کربنات‌ها و سورفکتانت‌ها در ترکیبات پودرهای لباسشویی استفاده می‌کنند.
دسته‌ای دیگر از پودرهای لباسشویی بدون آنزیم، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مناسب برای شستشو در آب سرد هستند. این پودرها، با حل شدن در آب سرد، مانع از چرک مردگی لباس‌های سفید، تغییر رنگ البسه رنگی و تغییر شکل لباس‌های نو می‌شوند. بنابراین، با استفاده از پودر لباسشویی بدون آنزیم دستی، دیگر لازم نیست نگران آسیب دیدن بافت پارچه‌ها باشید؛ زیرا، این شوینده‌ها نشاط و درخشندگی لباس‌ها را باز می‌گردانند.

رایحه خوشبو و ملایم پودرهای لباسشویی بدون آنزیم، یکی دیگر از عوامل ایجاد تفاوت بین پودر لباسشویی  آنزیم‌دار و بدون آنزیم است.
لازم به ذکر است که میزان حلالیت پودر لباسشویی در آب سرد وابسته به درجه مرغوبیت آن خواهد بود. پودر لباسشویی معکوس یکی از مرغوبترین پودرها در بازار است که قابلیت حلالیت در آب سرد را دارا میباشد و همچنین برای افزایش قدرت پاک کنندگی از 4 آنزیم بسیار قوی در طرز تهیه آن استفاده شده است.

خصوصیات پودر لباسشویی بدون آنزیم به شرح زیر است

  • از رنگ البسه محافظت می‌کنند.
  • مانع از آسیب دیدن الیاف پارچه می‌شود.
  • احتمال بروز حساسیت و آلرژی در این شوینده‌ها وجود ندارد.
  • مناسب برای شستشوی لباس کودکان است.
  • قدرت تمیزکنندگی و پاک‌کنندگی بالایی دارند.

پودر لباسشویی آنزیم‌دار بخریم یا بدون آنزیم؟

هردوی این شوینده‌ها از تنوع بالایی برخوردار هستند. بنابراین، بهتر است که نوع شوینده را متناسب با نوع لکه، جنس لباس، حساسیت پوستی اعضاء خانواده و شرایط شستشو انتخاب کنید تا زندگی سالم و لباس‌های تمیز داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *