در هر خانواده های ایرانی رومیزی های مختلف و زیبایی وجود دارد که بر روی عسلی ، میز ناهار خوری و یا حتی بسیاری از دیگر لوازم خانگی استفاده می‌شود . خانم های باسلیقه و مرتب به صورت صحیح  آنها را شستشو میدهد و آنها را نگهداری می کنند . رومیزی ها در انواع مختلفی وجود دارد از جمله رومیزی های منجق دوزی یا ترمه که در برابر مواد شوینده مقاومتی ندارند و خیلی ظریف هستند و ممکن است آسیب ببینند . برخی از این رو میزی ها ممکن است نقش و نگارهای خود را از دست بدهند و دچار رنگ پریدگی شوند . بهتر است برای استفاده از رومیزی ها آنها را به روش صحیح شستشو دهیم . از این رو در ادامه به مبحث شستشوی انواع  رومیزی خواهیم پرداخت.

طریقه‌ی شستشوی رومیزی جنس ابریشم

 باید با دقت و آرامش بیشتری به شستن رومیزی ابریشمی بپردازیم. می‌توانید از دور موتور ملایم در ماشین لباسشویی استفاده کنید، اما توصیه می‌شود که به دلیل الیاف ابریشم، به صورت دستی و در سینک ظرفشویی انجام دهید.

  1. ابتدا سینک را با آب خنک یا سرد پر کنید تا کمک به حفظ رنگ ابریشم شود.
  2. سپس مقدار کمی مایع شوینده ملایم به آب اضافه کنید.
  3. رومیزی ابریشمی را به آرامی در آب حاوی مایع شوینده قرار دهید و به مدت چند دقیقه با دقت و آرامش در آب حرکت دهید. به دلیل حساسیت ابریشم به زودی آلودگی‌ها آزاد می‌شوند، بنابراین نیازی به شستن طولانی مدت نیست.
  4. سینک را خالی کرده و رومیزی ابریشمی را با ملایمت آبکشی کنید.

نکته مهم: ابریشم مانند پروتئین‌های موی انسانی عمل می‌کند، لذا با ابریشم همانند موهای خود رفتار کنید. به این معنی است که از مواد شوینده قوی  برای شستشوی رومیزی ابریشم جداً خودداری کنید.

طریقه‌ی شستشوی رومیزی جنس نخ‌کتان

رومیزی‌های نخ‌کتان را می‌توان با دست یا با ماشین لباسشویی شست. رعایت برخی نکات حائز اهمیت است:

  1. رومیزی‌های نخ‌کتان را هرگز با آب داغ نشویید. آب داغ می‌تواند باعث جمع شدن و سفت شدن رومیزی شود
  2. از سفید کننده استفاده نکنید. سفید کننده می‌تواند رنگ رومیزی را از بین ببرد.
  3. رومیزی‌های نخ‌کتان را هرگز با لباس‌هایی که رنگ پس می‌دهند نشویید. لباس‌هایی که رنگ پس می‌دهند می‌توانند به رومیزی رنگ پس دهند.
  4. رومیزی‌های نخ‌کتان را هرگز در خشک کن خشک نکنید. خشک کن می‌تواند باعث جمع شدن و سفت شدن رومیزی شود.
  5. رومیزی‌های نخ‌کتان را روی یک حوله پهن کنید و بگذارید کاملا خشک شود.

طریقه‌ی شستشوی رومیزی جنس ساتن

اگر رومیزی یا رانر ساتن شما لکه دار شده است، قبل از شستن آن، سعی کنید لکه را پاک کنید.

  •  برای پاک کردن لکه، از یک شوینده ملایم و یک مسواک نرم استفاده کنید. سپس رومیزی را بشویید.
  • اگر رومیزی یا رانر ساتن شما خیلی چرک شده است، ممکن است لازم باشد آن را به خشکشویی ببرید. خشکشویی می‌تواند رومیزی را بدون آسیب رساندن به الیاف آن تمیز کند.

طریقه شستن رومیزی گلدوزی شده

رومیزی‌های گلدوزی شده یکی از محبوب‌ترین انواع رومیزی ها هستند. این رومیزی‌ها اغلب یک پارچه ساده و روشن هستند که در نقاط مختلف آن‌ها، گلدوزی‌هایی با کمک نخ یا روبان برای تزیین رومیزی ناهارخوری به کار رفته است. شستشوی این مدل از رومیزی ناهارخوری نیز مانند دیگر رومیزی‌های گفته شده به شرایط خاصی نیاز دارد.

تنها نکته قابل توجه این است که اگر مطمئن نیستید نخ و روبان به کار رفته در گلدوزی به پس زمینه رنگ می‌دهد، بهتر است شستشوی دستی را فراموش کنید و این رومیزی‌های زیبا را به خشکشویی بسپارید.

  1. چند ساعتی در آب ولرم بخیسانید.
  2. سپس در آب سرد و سرکه قرار دهید پس از آن آبکشی نمایید. 
  3. رومیزی را هرگز بیش از حد نشویید. شستشوی بیش از حد می‌تواند باعث شل شدن نخ‌های گلدوزی شود.
  4. رومیزی را هرگز با بخار اتو نکنید. بخار می‌تواند باعث از بین رفتن رنگ یا نخ‌های گلدوزی شود.
  5. رومیزی را هرگز در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. نور خورشید می‌تواند باعث از بین رفتن رنگ یا نخ‌های گلدوزی شود.

 

طریقه شستشوی رومیزی مخمل

  1. ابتدا برای شستشوی این رومیزی‌ها، آن‌ها را در آب ولرم چند بار بخیسانید.
  2. سپس آب را خالی کنید. این عمل را چند بار تکرار کنید تا آب شفافی از آن خارج شود.
  3. هرگز به رومیزی چنگ نزنید و آن را مچاله نکنید.
  4. در پایان برای آب‌گیری نیز، آن را در چند حوله به‌آرامی لوله کنید تا نم آن به‌خوبی گرفته شود.

  طریقه شستشوی رومیزی‌ های منجق دوزی، ملیله‌دوزی

این رومیزی‌ها اکثراً، یادگاری هستند و بسیار عزیز برای شما. رومیزی‌های منجق دوزی، ملیله دوزی، سرمه‌دوزی و پولک‌دوزی و. معمولاً از جنس مخمل و یا کتان هستند و کار دست. برای نگهداری از این رومیزی‌ها باید نکات اصولی شستشو، لکه‌گیری و اتوکشی این صنایع‌دستی نفیس را جدی بگیرید:

  •   رومیزی‌های ملیله‌دوزی و پولک‌دوزی را هرگز نباید بشویید، به‌جای آن مرتب آن را بتکانید و در فضای باز قرار دهید. رومیزی‌هایی دست‌دوز مخملی را در فضای باز تکان و با یک چوب به‌آرامی به آن ضربه بزنید. این حرکت بهترین روش برای زدودن تمامی گردوغبار از منافذ پارچه‌های مخملی است.
  • برای شستشوی رومیزی‌های سرمه‌دوزی از جنس مخمل آن‌ها را در آب ولرم چند بار بخیسانید و سپس آب را خالی کنید. این عمل را چند بار تکرار کنید تا آب شفافی از آن خارج شود. دقت کنید به رومیزی چنگ نزنید و هرگز آن را مچاله نکنید. برای آب‌گیری به‌جای پیچاندن، آن را در چند حوله به‌آرامی لوله کنید تا نم آن به‌خوبی گرفته شود.
  •   البته که رومیزی‌های بزرگ در لگن بدون مچاله شدن جای نمی‌گیرند. پس قبل خیساندن آن را به شکل 4 گوش یا مثلثی تا کنید و بخیسانید.
  • برای بعضی از شما خانم‌ها که وسواس خاصی دارید و حتماً با بکار بردن شوینده راضی شده که رومیزی‌هایتان تمیز خواهد شد، استفاده از صابون لباس نوزاد توصیه می‌شود. محلولی از صابون لباس و آب ولرم بسیار رقیق بسازید و رومیزی‌های مخملی را در آن خیس کنید و حتماً چندین بار آب‌کشی نمایید.
  • برای خشک‌کردن رومیزی‌های منجق دوزی و ملیله‌دوزی آن‌ها را در فضای باز آویزان و سپس در حالتی که نم دارد اتوکشی کنید. اتوکشی حتماً از پشت و با گذاشتن یک‌لایه پارچه‌ی نخی سفید انجام شود.

طریقه شستن رومیزی ترمه

رومیزی های ترمه  از نوع  ضخیم هستند و بسیار حساس بوده و از نوع محبوب ترین رومیزی ها می باشند . در هر خانه ایرانی رومیزی ترمه وجود دارد . جنس  ترمه معمولاً از ابریشم مصنوعی است و دارای الیاف بلند و در هم پیچیده ی  زیادی است . ضخامت زیادی دارند برای خرید این رومیزی ها طبعاً باید مبلغ زیادی را پرداخت کنید و خانم های با سلیقه دغدغه مواظبت از این رومیزی ها را دارند . علیرغم ظاهر ضخیم که این رومیزی های ترمه دارند در مقابل نور و رطوبت بسیار آسیب پذیرند  و دچار رنگ پریدگی می شوند .

برای شستن رومیزی ترمه توصیه می‌کنیم که آن را  به خشکشویی بسپاریم تا با مواد شوینده مخصوص ابریشم مصنوعی آن را بشورند ، بخارشوی کنند و بدون اینکه دچار رنگ پریدگی شود و نقش و نگار های خود را از دست بدهد آن را با کیفیت اولیه از خشکشویی  بگیرید . در خشکشویی برای شستشوی رومیزی ترمه از مواد شیمیایی ملایم استفاده می کنند و از مواد شیمیایی آنزیم دار یا آب ژاول و دیگر مواد شوینده استفاده نمی کنند  زیرا رومیزی به شدت آسیب می بیند .  رومیزی ترمه را نباید چنگ بزنیم در محلول آب و شوینده مخصوص خود باید بشویید . اگر در خانه رومیزی ترمه را شستشو می دهید حتماً از آب سرد استفاده کنید . مواد شیمیایی شوینده باید ملایم باشد و به هیچ وجه ترکیبات آنزیم دار استفاده نکنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *