اتو کردن لباس از جمله کارهای مهمی است که امروزه در هر خانه ای توسط خانم ها  و آقایان انجام می‌شود. اتو کردن هم مانند هر کار دیگری اصول و قواعد خاص خود را دارد. قبل از آن باید اطلاعات مناسبی در این زمینه داشته باشید

اتو کردن لباس چه اهمیتی دارد؟

اگر می‌خواهید ظاهری شیک و مرتب داشته باشید باید لباس‌های اتو کرده و بدون چین و چروک بپوشید. چون لباس های اتو شده ؛ تمیزتر و زیباتر به نظر میرسد و حساس خوشایندی به شما می دهد.  لباس‌های مرتب و صاف تاثیر مستقیمی بر روابط کاری و شخصی شما دارد. از طرفی اتو کردن لباس در ماندگاری و حفظ کیفیت لباس شما در طولانی مدت می‌تواند بسیار مفید باشد.

لوازم مورد نیاز اتو کردن لباس؟

این کار نیاز به حوصله و وقت زیادی دارد. هر گونه بی دقتی ممکن است به لباس‌های شما آسیب‌های جبران ناپذیری وارد کند. توجه داشته باشید که قبل از اتو باید لوازم مورد نیاز آن را تهیه کنید. در خرید لوازم اتوکشی باید دقت لازم را داشته باشید. زیرا این لوازم به دفعات بی شماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهمترین لوازم اتوکشی عبارتند است:

1-اتو
2-میز اتو
3-اسپری آب و یا پارچه مرطوب پنبه ای تمیز و ظریف

چه میزی برای اتوانتخاب کنیم؟؟

برای انتخاب میز اتو بهتر است از میزی استفاده کنید که بتوانید ارتفاع آن را متناسب با قدتان تنظیم کنید. چون میز به صورت استاندارد باید متناسب با قد افراد باشد. معمولا ارتفاع ۹۰سانتی متر متناسب و ایده آل است. برای مراقبت از میز از چند لایه پارچه استفاده کنید. می‌توانید یک فویل زیر پارچه میز اتو قرار دهید تا فویل گرما را منتقل کند و لباس شما بهتر و زودتر اتو شود.

 چند نکات برای اتو زدن اصولی ؟

1- قبل از اتو زدن حتما کف اتو را تمیز کنید.

برای آشنایی با بهترین روش اتو زدن لباس باید بدانید که قبل از شروع اتو کشی حتماً کف اتو را بررسی کنید. در بسیاری از مواقع ممکن است وجود جرم روی اتو و یا آثار سوختگی و تیرگی روی اتو، موجب لک شدن لباس شما شود. برای همین بهتر است در صورت مشاهده لک روی اتو، یک پارچه تمیز آغشته به سرکه سفید را روی اتو بکشید. این کار را آن قدر ادامه دهید تا سطح اتو کاملاً تمیز شود.

2-لباس را به طور کامل روی میز اتو پهن کنید.

برای اتو زدن لباس قبل از هرچیزی باید لباس خود را به طورکامل روی میز اتو پهن کنید ،زمانی که قصد اتوکردن لباس را دارید باید لباس را کاملا صاف روی میز اتو پهن کنید. حواستان باشد که میز اتو را به طور کامل باز کنید و هیچ‌گاه برای اتو کردن لباس، پارچه را نکشید. برای اینکه لباس شما از هر دو طرف و سریع‌تر اتو شود، می‌توانید یک فویل را کامل صاف کنید و روی میز اتو قرار دهید. سپس لباس را روی آن بگذارید و اتو کنید. داغ شدن فویل کمک می‌کند تا لباس شما از هر دو طرف صاف شود. از طرف دیگر این کار زمان اتوکشی را تا میزان زیادی کاهش می‌دهد.

3- از روش دستی برای اتوزدن انواع لباس استفاده کنید.

نحوه صحیح اتو زدن به این گونه است که باید اتو را بعد از صاف کردن لباس روی آن قرار دهید و به آرامی یک طرف لباس را اتوکشی کنید. سپس اتو را بلند کنید و بخش دیگر را اتو بزنید. تکان دادن بیش از حد اتو موجب کشش لباس و ایجاد چروک روی آن می‌شود.

۴- برای اتوی بخار از آب مقطر یا جوشیده استفاده کنید.

آبی که برای اتو بخار استفاده می‌شود، باید جوشیده یا آب مقطر باشد. سختی آن از بین رفته باشد. این کار موجب جلوگیری از ایجاد جرم در اتو می‌شود. استفاده از آب شیر و آب نجوشیده موجب مسدود شدن منافذ اتو و ایجاد جرم در اتو می‌شود و کارایی اتو را کاهش می‌دهد و روی لباس لکه ایجاد می‌کند.

با مشکل برق افتادن لباس ها چه کنیم؟

برق افتادن لباس ها یکی از دلایلی است که افراد درباره اتو کردن لباس هایشان نگرانند و زیاد به روش اتو زدن در منزل اعتماد ندارند. برای حل این مشکل می‌توانید لباس را از پشت اتو کنید، یا یک پارچه تمیز و روشن روی لباس پهن کنید. بعد شروع کنید به اتو کردن! اگر هنگام اتو کردن لباس برق افتاد با یک پارچه مرطوب و نخی می‌توانید آن را برطرف نمایید.

روش اتو کردن انواع جنس لباس ؟؟

هر جنس لباسی هنگام اتو کردن نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد. شما می‌بایست با توجه به جنس پارچه درجه حرارت اتو را تنظیم نمایید. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا نمونه هایی از انواع لباس و روش اتو کردن آن را به شما معرفی کنیم.

1-لباس های نخی و کتان:  این پارچه ها را می توانید با دمای بالا اتو کنید.قبل از اتئ کردن لباس را نمناک کنید و در مواقع لزوم از بخار آب اتو یا اسپری آب استفاده نمایید.

2-لباس های جین: لباس های جین را مستقیما اتو نزنید.چون حرارت اتو باعث شل شدن لباس میشود. بهترین راه برای اتو زدن اینگونه لباس ها ،استفاده از اتو بخار هست.

3-لباس های مخمل کبریتی: سعی کنید لباس های مخمل را زیاد اتو نکنید و اگر خیلی زیاد نیاز به اتو داشت آن را از پشت اتو بزنید.اتو را با درجه حرارت کم و روی حالت بخار قرار دهید و به حالت پرس به لباس بزنید.بعد از اتو سریع لباس را آویزان کنید.

4- لباس های اکریلیک: برای اتو کردن چنین لباس هایی نیاز به دمای چندان بالا و اتو بخار ندارید.فقط اتوی خنک را روی پارچه قرار دهید.

5-لباس های توری: برای اتو کردن چنین لباس هایی باید این لباس ها کاملا خشک شده باشند. دراین صورت درجه حرارت اتو را پایین آورده و یک پارچه تمیز و روشن روی لباس خود قرار دهید تا از لباس شما محافظت کند.

6- لباس های ساتن :برای اتو کردن لباس های ساتن هرگز نباید از بخار اتو استفاده شود.فقط لباس را پشت و رو کنید و آن را مرطوب کرده و با درجه حرارت کم اتو کنید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *