هر چند وقت یکبار پرده ها را تمیز کنیم؟

شستن پرده‌ها کار سختی است و به همین علت برخی از افراد سالی یکبار و هنگام خانه تکانی سراغ تمیز کردن پرده‌ها می‌روند که این کار ممکن است ظاهر ناخوشایندی به خانه بدهد. پرده‌های روشن با آلودگی‌های امروز سریع کدر و دودی می‌شوند. بنابراین لازم است بیش از سالی یکبار به آن‌ها رسیدگی شود. لازم است بدانیم که شستن انواع پرده در منزل می‌تواند با یک روتین معمولی کار ساده تری باشد:

  • روتین هفتگی: قبل از تمیز کردن هر اتاق ابتدا پرده آن را بتکانید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا گرد و خاک روی زمین بشیند. سپس اتاق را تمیز کنید و جارو بزنید.
  • روتین ماهانه: با استفاده از سری مخصوص جاروبرقی، روی پرده را به خوبی تمیز کنید. این کار را از بالا به پایین انجام دهید.
  • روتین سالانه: با انجام روتین ماهانه و هفتگی پرده‌های شما ظاهر تمیزتری خواهند داشت. بنابراین بسته به جنس و رنگ پردۀ شما ممکن است سالی یکبار نیاز باشد آن‌ها را پایین بیاورید و خشکشویی کنید. البته شستن انواع پرده در منزل، چنان که در ادامه توضیح می‌دهیم، کار دشواری نیست.

روش های شستشو انواع پرده با دست و ماشین لباسشویی

  1. پرده را از میله جدا کنید.

اولین قدم برای شستن پرده، جدا کردن آن از چوب پرده می باشد. پرده ها بسیار لطیف تر و به تبع آن آسیب پذیرتر از سایر منسوجات پارچه ای هستند؛ به همین علت دقت در انجام این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. همچنین توجه داشته باشید که حتما تمام گیره ها و قلاب ها را از پرده جدا کرده باشید تا در حین شست و شو به بافت آن آسیبی وارد نکند.

  1. پرده را در آب سرد یا ولرم قرار دهید.

پیش از اضافه کردن هر گونه ماده شوینده و آغاز فرایند شست و شو، بهتر است ابتدا با استفاده از یک جارو برقی گرد و غبار نشسته روی پرده را تمیز نموده و سپس چند دقیقه آن را در یک تشت آب قرار دهید. این کار باعث می شود تا غبار نشسته روی پرده به طور کامل از آن جدا شده و به صورت عمیق تری تمیز شود. در صورتی که لکه ای روی پرده منزل شما وجود داشته باشد، باید در همین مرحله و پیش از آغاز مراحل اصلی شست و شو از بین برود.

  1. پرده ها را با آب سرد و دور آرام بشویید.

بهترین دمای آب برای شستن پرده، آب سرد می باشد؛ مگر این که در برچسب متصل به آن خلاف این نکته نوشته و دستورالعمل خاصی ارائه شده باشد. در غیر این صورت، مقدار معینی از پودر لباسشویی  در محفظه شوینده ماشین لباسشویی خود ریخته و دستگاه را با دور آرام روشن کنید. توجه داشته باشید که حداقل نیمی از ظرفیت ماشین لباسشویی باید خالی بماند تا پرده ها به طور کامل تمیز شوند.

  1. پرده ها را خشک کنید.

فراموش نکنید که خشک کردن پرده ها باعث افزایش طول عمر مفید آن ها شده و از پوسیده شدن بافت آن ها جلوگیری می نماید. در صورتی که در کارت پرده منزل شما به نکته خاصی در این باره اشاره نشده باشد، توصیه می شود حتما پس از شست و شو آن ها را با حرارت کم در خشک کن قرار دهید. این کار قطرات اضافی آب را از پرده جدا می کند. پس از خشک کردن پرده ها، آن ها را تکان داده و آویزان کنید تا کاملا خشک شده و ظاهری صاف و مرتب داشته باشند.

  1. از اتو کردن پرده ها غافل نشوید.

این که پرده منزل شما به اتو کردن نیاز دارد یا نه، به طور کامل به جنس آن بستگی دارد. جنس برخی از پارچه ها به گونه ای است که نیازی به اتوکشی نداشته و در صورتی که بلافاصله پس از شست و شو آویزان شوند، ظاهری صاف و مرتب به خود می گیرند. این در حالی است که برخی از پرده ها این گونه نیستند و حتما باید پیش از خشک شدن کامل، آن ها را یک دور با حرارت متوسط اتو نموده و سپس نصب کنید. در غیر این صورت ظاهری چروک و مچاله شده به خود می گیرند. در این مرحله نیز درست همانند موارد قبلی پیش از هر اقدامی باید به نکات درج شده در کارت پرده منزل خود توجه نمایید.

روش شستشو انواع جنس پرده ؟

شستشوی پرده تور، نخی

پرده‌های تور ممکن است به مرور زمان و در اثر چندین بار شستشو آهار خود را از دست داده و بی حالت شوند. برای آهار دادن مجدد آن‌ها ابتدا یک لیوان نشاسته را در یک لیوان آب سرد حل کرده و سپس آن را کمی گرم نمایید تا لعاب دهد. محلول آماده شده را در یک لگن آب سرد حل نمایید و تور شسته شده را به مدت نیم ساعت در آن بخیسانید. سپس آن را آویزان کنید تا خشک شود.

شستشوی پرده مخمل

پیش از شستشو این پرده‌ها باید مطمئن شد که رنگ می‌دهند یا خیر. برای این منظور، یک دستمال نمدار سفید را روی گوشه ای از پرده بکشید. در صورتی که رنگ پرده مخمل به دستمال منتقل شد، باید حتماً آن را خشکشویی نمایید. در غیر این صورت، هر پرده را به ترتیب در یک ظرف حاوی آب سرد و چند قطره مایع شوینده شستشو دهید. شستن پرده های مخمل سفید نیز به همین ترتیب انجام می‌شود. توجه داشته باشید برای خشک کردن این پرده‌ها بهتر است آن‌ها را روی یک پارچه کتان پهن کرده و از خشک کن استفاده نکنید.

شستشوی پرده حریر

برای شستن این پرده‌های شکننده، بهتر است از ماشین لباسشویی با ظرفیت بالا استفاده کنید. به گونه ای که با قرارگیری پرده در ماشین، تقریباً نیمی از ظرفیت آن خالی مانده باشد. حداقل پنج دقیقه پیش از شروع شست و شو، پرده را در آب سرد قرار داده و تنها از شوینده‌های ملایم و یا سفید کننده‌ها استفاده نمایید. ماشین را برای ۲ الی ۳ دقیقه در حالت شستشوی ملایم روشن کنید تا پرده حریر شما تمیز گردد.

شستشوی پرده ساتن

علی رغم ظاهر زیبای این جنس پرده‌ها، گرد و غبار هوا به راحتی به آن‌ها جذب می‌شود و شستن آن‌ها را اندکی دشوار می‌نماید. توصیه می‌شود در فواصل زمانی کوتاه با استفاده از جارو برقی، گرد و خاک نشسته روی سطح پرده را جمع آوری نمایید. به این ترتیب تعداد دفعات شستشوی آن کمتر خواهد شد.

برای شستن پرده ساتن، آن را داخل یک ظرف آب ولرم ترکیب شده با کمی شوینده ملایم قرار دهید. برای این که رنگ پرده ثابت باقی بماند می‌توانید از کمی سرکه سفید نیز در محلول خود استفاده نمایید. همچنین می‌توان این پرده‌ها را با آب سرد و درجه کم یا حالت (Gentle) ماشین لباسشویی نیز شست.

شستشوی پرده چوبی

تمیز کردن پرده‌های چوبی را باید با احتیاط ویژه ای انجام دهید. در مصرف آب برای تمیز کردن این پرده‌ها باید کاملاً خسیس باشید. زیرا آب به چوب آسیب جدی می‌زند و پرده‌ها را از بین می‌برد. با برس نرم و با آب خیلی کم، سطح این پرده‌ها را تمیز کنید. سپس بگذارید زیر نور آفتاب کاملاً خشک شوند. شستشوی این پرده‌ها را خیلی کش ندهید زیرا رنگ براق آن‌ها با زیاده روی در تمیز کردن، از بین می‌رود.

شستشوی پرده زبرا

شستن انواع پرده در منزل نسبتاً راحت تر از شستن پرده زبراست. برای این کار باید پرده را از کرکره جدا نموده و روی یک سطح صاف قرار دهید. با یک فرچه نه چندان زبر یا اسفنج، آن را به آرامی شسته و آبکشی کنید. پرده را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. سپس می‌توانید آن را نصب کنید.

اگر قصد دارید این کار را بدون جدا کردن پرده زبرا از کرکره انجام دهید، در ابتدا با استفاده از جارو برقی خاک و غبار روی پرده را بگیرید. سپس یک دستمال تمیز و مرطوب را به آرامی روی آن بکشید. همچنین با استفاده از کمی مواد شوینده می‌توانید پرده زبرا خود را بسیار سریع تر و راحت تر از حد معمول تمیز نمایید.

شستشوی پرده پلیسه

سطح پرده های پلیسه پر از چین های متعدد می باشد و به همین علت قرار گیری آن ها در تشت آب می تواند باعث از بین رفتن زیبایی ظاهری آن ها شود. به همین علت توصیه می شود که حتی الامکان این پرده ها در تماس مستقیم با آب و محلول شوینده قرار ندهید. برای نظافت این پرده ها باید در ابتدا خاک سطح آن ها را جارو برقی گرفته و سپس از یک اسفنج آغشته به آب و محلول شستشو استفاده نمایید. تنها کافی است که اسفنج را به آرامی روی پرده بکشید تا آلودگی ها از سطح آن جدا شود. تمیز کردن چوب پرده ها را از یاد نبرید! با یک اسفنج یا برس مرطوب این بخش ها نیز به راحتی تمیز می شوند.

شستشوی پرده آکریلیک

پرده های آکریلیک به سرعت چروک می شوند، به همین علت بهتر است که این نوع پرده را بدون جدا کردن از چوب پرده شست و شو دهید. برای این کار تنها کافی است که یک ملحفه تمیز پشت پرده بسته و چند حوله روی زمین، درست زیر پرده ها، پهن کنید. با آب گرم و دو الی سه قطره مایع شوینده محلولی درست کنید و یک اسپری را با آن پر کنید. تمام سطح پرده را با این محلول اسپری کنید و سپس با یک دستمال کتان سفید آن را تمیز کنید. در پایان ملحفه را از پشت پرده باز کرده و صبر کنید تا کاملا خشک شود.

نکاتی در مورد شستشوی انواع پرده در خانه

  • در صورتی که هیچ تجربه ای در شستن پرده ندارید، بهتر است این کار را به خشکشویی بسپارید.
  • بعد از شستشوی انواع پرده در خانه حتماً آن ها را به صورت نم دار آویزان کنید تا حالت پرده حفظ شود.
  • با غبارروبی هفتگی پرده ها از کثیف شدن آن ها جلوگیری کنید. با این روش پرده ها کمتر نیاز به شستشو پیدا می کنند و به بافت آن ها آسیب وارد نمی شود.
  • برای تمیز شدن پرده های سفید رنگ می توانید از مقداری ماده سفید کننده استفاده کنید.
  • بعد از شستن انواع پرده پارچه ای بهتر است آن ها را همان طور که نمدار هستند، اتوکشی کنید.

جمع بندی نهایی

توجه به روش شستشو و مراقبت درست از پرده ها می تواند به شما کمک کند تا خانه ای تمیز و مرتب داشته باشید. برای شستن پارچه های حساس و پارچه هایی که رنگ پس می دهند، بهتر است از خدمات خشکشویی کمک بگیرید و یا با دقت و توجه بیشتری اقدام به شستشو نمایید تا بافت پرده آسیب نبیند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *