پودرهای شوینده محصولاتی قلیایی با تاریخچه‌ی قدیمی هستند. سابقه‌ی این مواد شوینده که برای تمیزکردن البسه به کار می‌روند به سال‌های 1907 تا 1930 بر‌می‌گردد.

تا قبل ساخت پودر معمولا از صابون برای شستن لباس استفاده می‌کردند. پودرها اولین بار توسط آلمانی‌ها اختراع شدند و گفته می‌شود ساخت پودرهای صنعتی به صورت انبوه مربوط به دوران جنگ جهانی اول است.

ماده شوینده دیگری که برای شستن لباس‌ها به‌کار می‌رفت، آلکیل بنزن سولفونات بود اما از آنجا که این ماده قادر به از بین بردن باکتری ها یا قارچ ها نبود، تولیدکنندگان مجبور به استفاده از مواد پیشرفته دیگری شدند که قادر به از بین بردن چربی‌ها و میکروب‌های زنده باشد.

در دهه  60 شرکت‌های تولید کننده پودرهای شوینده لباس با اضافه کردن آنزیم‌های از بین‌برنده‌ی لکه‌ها یک گام فراتر گذاشتند.

آغاز تولید شوینده‌های چند منظوره به دهه 70 برمی‌گردد. شوینده‌هایی که اندکی دارای خاصیت نرم‌کنندگی هم بودند.

در دهه 80 تولید پودرهای شوینده ای که قابل انحلال در آب سرد و تمیز کردن البسه بودند آغاز شد و ژل‌های معطر و نرم‌کننده‌های البسه و مایعات لباس در دهه 90 به سبد محصولات شوینده لباس و پارچه اضافه شدند.

سال 2000 تا کنون شرکت‌ها در تلاش هستند تا محصولات شوینده آنتی باکتریالی که سازگار با محیط زیست هستند و مصرف آب زیادی برای آبکشی ندارند را با کیفیت روزافزون تولید کنند.

در این میان با ساخت ماشین لباسشویی و نیازمندی‌هایی که این وسیله داشت، مدل دیگری از پودرهای شوینده به بازار عرضه شد که تفاوت‌هایی با پودرهای دستی یا همان پودر رختشویی داشت.

در مقاله قبل به ساختار و کاربرد پودر ماشینی معکوس پرداختیم ، حال می خواهیم پودر دستی معکوس را مورد مطالعه قرار دهیم:

از ویژگی‌های پودرهای لباسشویی دستی معکوس به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • قدرت کف‌کنندگی بالا
  • قدرت پاک کنندگی و لکه بری بالا
  • رایحه ی ملایم
  • درخشان کنندگی بالا
  • حفظ سلامت الیاف پارچه و لباس
  • دانه‌بندی مناسب و بهینه
  • و مهم‌ترین ویژگی، آسیب نرساندن به پوست دست درصورت عدم استفاده دستکش در حین شستشو

 

تفاوت‌های پودر دستی و پودر ماشین لباسشویی

یکی از تفاوت‌های پودرهای ماشین لباسشویی با پودرهای دستی، در زمان حل شدن‌ و میزان کف‌کنندگی آن‌ها است. همانطور که در بالاتر اشاره شد پودرهای دستی قدرت کف‌کنندگی بالایی دارند، در صورتی که از  پودر دستی در ماشین لباسشویی استفاده کنید، خیلی زود کف زیادی تولید می‌شود و این کف از مخزن شستشو خارج شده و باعث ایجاد خسارات جبران‌ناپذیری به سیستم‌های الکتریکی دستگاه می‌شود.

معمولا زمان انحلال شوینده‌های دستی با توجه به دمای آب و کیفیت آن، در حدود 10 تا 15 دقیقه است در صورتی که شوینده‌های ماشین لباسشویی، با سرعت خیلی بیشتری در آب حل می‌شوند. به همین خاطر، اگر از پودرهای دستی در ماشین استفاده شود، قبل از آنکه شوینده به طور کامل در آب حل شود، زمان شستشو به پایان می‌رسد و باعث ایجاد اختلال در فرآیند شستشو و کثیف ماندن لباس‌ها می‌شود. همین عامل می‌تواند موجب ایجاد لکه و در بلند مدت باعث آسیب رسیدن به بافت لباس شود.

از طرف دیگر استفاده از پودر ماشین لباسشویی به جای پودر دستی به علت متفاوت بودن فرمول و ترکیبات آن، به پوست دست آسیب می‎رساند و باعث حساسیت و سوزش آن می شود .استفاده مداوم از پودر ماشین لباسشویی به‌جای پودر دستی باعث ایجاد آلرژی، حساسیت پوستی، سوزش و خارش می‌شود.

همچنین کف و گاز آزاد شده از پودر ماشین لباسشویی می‌تواند باعث آسیب دیدن چشم‌ها شود.

از دیگر تفاوت شوینده ماشین لباسشویی و دستی، وجود بلیچ در شوینده‌های ماشینی است. این مواد دارای قدرت پاک‌کنندگی بالا هستند و باعث از بین رفتن لکه از روی پارچه، مانع از نشست مجدد باکتری‌ و چرک بر روی لباس می‌شود.

برای از بین بردن لکه‌های قدیمی و پایدارشده، بهتر است از شوینده ماشین‌ لباسشویی استفاده کنید؛ چراکه شوینده‌های دستی پاک‌کنندگی کمتری نسبت به شوینده ماشین لباسشویی دارد.

اطلاع از دانستن تفاوت شوینده‌ها به شما کمک می‌کند تا از آسیب‌های احتمالی به خودتان یا وسایل گران‌بهای‌تان جلوگیری کنید. فراموش نکنید شوینده‌ها کاربردهای متفاوتی دارند و نباید بدون آگاهی به جای یکدیگر استفاده شوند.

کاربردهای پودر دستی معکوس

با توجه به ویژگی‌هایی که برای پودر دستی معکوس  گفته شد، این محصول کاربردهای متنوعی دارد. در ادامه برخی از کاربردهای این محصول را خواهیم گفت.

  • استفاده از پودر دستی معکوس، برای شست‌و‌شوی دستی برخی قسمت‌های خاص لباس‌ها مانند یقه، سرآستین‌ها و زیربغل‌ها بسیار رایج است. به‌طور کلی، این قسمت‌های لباس بیشتر در معرض آلودگی و عرق بدن هستند؛ بنابراین لازم است برای تمیز کردن آن‌ها حتما لباس را چنگ بزنید.
  • همان طور که گفته شد پودر دستی ویژگی‌های متفاوتی از پودر ماشین لباسشویی دارد. یکی از این تفاوت‌ها میزان کف کردن آن‌ها است. پودر دستی معکوس  میزان کف‌کنندگی فوق‌العاده‌ای نسبت به پودرهای ماشینی دارد.
  • استفاده از ماشین لباسشویی به هیچ عنوان مناسب شست‌وشوی لباس‌هایی با جنس حریر، ابریشم، تور و … نیست. چرا که از یک طرف، پیچ‌و‌تاب‌های ماشین لباسشویی باعث کشیده شدن و آسیب دیدن الیاف لباس می‌شود و از طرفی دیگر، شوینده‌های ماشین لباسشویی دارای آنزیم‌هایی هستند که می‌توانند بافت پارچه را تجزیه و شل کنند. در چنین شرایطی باید از روش شست‌وشوی دستی و پودر دستی معکوس استفاده کرد.
  • پودر دستی معکوس علاوه‌براین که برای شست‌وشوی لباس‌ها استفاده می‌شود، برای تمیز کردن بخش‌هایی از خانه که سطوح سرامیک، کاشی، موزاییک و … دارند نیز استفاده می‌شود. همچنین، پودر دستی معکوس به دلیل داشتن قابلیت چربی‌زدایی بالا می‌تواند در مواقعی که ظرف‌های‌تان خیلی چرب و کثیف هستند نیز به کمک‌تان بیاید. ‌

شیوه استفاده از پودر دستی معکوس؟

دقت داشته باشید برای شست‌وشوی لباس‌ها چه با ماشین لباسشویی و چه با دست، لباس‌های تیره و روشن رو از هم جدا کنید. پس از جداسازی لباس‌ها از نظر رنگ نگاهی به برچسب راهنمای شست‌وشوی آن‌ها بیاندازید تا اگر نیاز است نکته خاصی را رعایت کنید از آن مطلع باشید. برای شست‌وشوی لباس‌ها با استفاده از پودر دستی معکوس لازم است چند گام را طی کنید ک در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • یک تشت یا وان را با آب ولرم پر کنید. دمای آب را می‌توانید با توجه به راهنمای شست‌وشوی لباس‌ها و همچنین، اطلاعات مندرج بر روی بسته‌بندی پودر دستی تنظیم کنید.
  • با توجه به حجم لباس‌ها مقدار مورد نیاز از پودر دستی معکوس را داخل آب بریزید و از طریق هم زدن آن را در آب حل کنید.
  • لباس‌ها را برای مدتی در محلول آب و پودر دستی بخیسانید تا بافت لکه‌ها شکسته شود. سپس با استفاده از دست‌ها‌ و چنگ زدن‌های‌ ملایم لباس‌ها را بشویید.
  • پس از این که از پاک شدن لکه‌ها و تمیزی لباس‌ها مطمئن شدید، لباس‌ها را آبکشی کنید تا کف آن‌ها کاملا شسته شود.
  • لباس‌ها را روی یک بند رخت یا محل مشخص آویزان کنید تا آب آن‌ها برود. در نهایت، لباس‌ها را به فضای آزاد ببرید و اجازه دهید تا با نور خورشید و باد خشک شوند

چرا برای شست‌و‌شوی لباس‌های خاص باید از پودر دستی معکوس استفاده کرد؟

جواب این سوال به جنس پارچه و میزان حساسیت آن برمی‌گردد. برخی لباس‌ها مانند لباس‌های مجلسی که معمولا پارچه‌های حساس و گران‌قیمت دارند و اکثر اوقات هم کارشده هستند، مناسب شست‌و‌شو با ماشین لباسشویی نیستند و باید با روش دستی شسته شوند؛ چرا که الیاف آن‌ها به سادگی آسیب می‌بیند و لباس خراب می‌شود.

این دسته از لباس‌ها را نه تنها باید با روش شست‌و‌شوی دستی شست، بلکه فقط باید از پودر دستی برای شست‌و‌شوی آن‌ها استفاده کرد. زیرا شوینده‌ها و پودرهای ماشین لباسشویی دارای آنزیم‌هایی هستند که می‌توانند به پارچه‌ و الیاف حساس لباس آسیب بزنند.

ویژگی بارز پودر دستی معکوس  قدرت کف کنندگی بالا
اکتیو پودر دستی معکوس   16
رایحه پودر دستی معکوس شکوفه بهاری
عوامل برتری پودر دستی معکوس دانه بندی مناسب و بهینه

 

 

شعار ما: شمارش معکوس برای پاکیزگی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *